اهمیت رضایت دیگران از ما
گاهی اوقات افراد برای داشتن حس رضایتمندی، تلاش میکنند تایید دیگران در مورد خودشان را به دست بیاورند. در این مقاله، از زوایای گوناگون به بررسی این موضوع پرداخته شده است.
چه زمانی راضی کردن دیگران به عادت بد تبدیل می شود؟
کمک به دیگران و مهربانی یکی از مهمترین رفتارهای انسان است، اما برخی افراد برای جلب رضایت دیگران دست به هر کاری میزنند که نوعی ضعف عاطفی محسوب میشود. این دسته از افراد رضایت دیگران را بیش از آنچه میخواهند در اولویت قرار میدهند و به همین دلیل دچار استرس و وضعیت درونی نامطلوب میشوند. در این مقاله به بیان علائم رفتاری افرادی میپردازیم که تنها به دنبال جلب رضایت دیگران هستند و راهکارهایی برای کاهش و رفع این ضعف عاطفی و عاطفی ارائه میدهیم.
چه زمانی جلب رضایت دیگران مشکل محسوب می شود؟
راضی کردن دیگران در حد معقول کاری است که همه باید انجام دهند. به عنوان مثال اگر فرزندان وظایف خود را به خوبی انجام دهند میتوانند رضایت والدین خود را جلب کنند و این موضوع حس خوبی را در هر دو طرف ایجاد میکند.
زمانی که افراد خواسته ها و نیازهای دیگران را بر خواسته های درونی خود ترجیح میدهند، کسب رضایت به مشکل تبدیل میشود. این افراد در نگاه اول بسیار سازگار و مهربان به نظر میرسند و به هیچکس اعتراضی ندارند، اما در اکثر آنها الگوهای رفتاری نادرستی مانند ایثار بیش از حد و بیتوجهی به خود دیده میشود.
افرادی که به دنبال جلب رضایت دیگران هستند چه ویژگیهایی دارند؟
آنها نمیدانند چگونه نه بگویند و وقتی به کسی نه میگویند احساس گناه میکنند.
آنها عمیقاً درگیر نظرات و احساسات دیگران هستند و نسبت به احساسات و افکار خود احساس مسئولیت میکنند.
آنها به خود فشار میآورند تا کارهای دیگران را انجام دهند و وقت آزاد ندارند.
وقتی دیگران از دست آنها عصبانی میشوند، احساس گناه میکنند و مدام خود را سرزنش میکنند.
آنها کارهایی را که دوست ندارند برای دیگران انجام میدهند.
آنها به خاطر نظر دیگران سر کار مورد علاقه خود نمیروند.
آنها عزت نفس پایینی دارند.
آنها به دنبال این هستند که دیگران آنها را دوست داشته باشند و آنها را تنها نگذارند.
آنها مانند اطرافیان خود رفتار میکنند و اصالت خود را از دست میدهند.
آنها فقط زمانی احساس خوبی دارند که همه از آنها راضی باشند.
از ناراحتی خود سخنی نمیگویند تا دیگران ناراحت نشوند.
آنها همیشه سعی میکنند کارهایی را انجام دهند که دیگران را خوشحال کند.
از واژههای «ببخشید»، «شرمنده»، «متاسفم» و امثال اینها حتی اگر تقصیری نداشته باشند زیاد استفاده میکنند.
حتی زمانی که آنها تقصیری نداشته باشند، خود را سرزنش میکنند یا دیگران آنها را سرزنش میکنند.
آنها با همه موافقند، حتی اگر در مورد آن احساس متفاوتی داشته باشند.
این افراد معمولاً از افرادی که به دنبال جلب رضایت دیگران هستند رضایت دارند، اما خود این افراد به دلیل عدم توجه به خواستههای درونی خود مضطرب و خسته میشوند.
چرا برخی افراد مدام به دنبال تایید دیگران هستند؟
مهمترین راه حل مشکل، شناسایی عوامل ایجاد کننده آن و حل آنهاست. برخی از ضعفهای شخصیتی و روانی باعث میشود افراد با وسواس به دنبال جلب رضایت دیگران باشند. در زیر برخی از رایجترین نقاط ضعف آورده شده است.
1. عزت نفس پایین
وقتی انسان برای خواستههای خود ارزش قائل نباشد، نیازهای دیگران را در اولویت قرار میدهد و رفتار و کردار او محدود به آنچه مورد پسند دیگران است خواهد بود. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند مدام به دنبال تایید دیگران هستند و احساس میکنند تنها در صورتی تایید میشوند که تایید دیگران را به دست آورده باشند و اگر کاری را مطابق میل خود انجام دهند مورد تایید قرار نخواهند گرفت.
2. احساس ناامنی
در برخی موارد، افراد فقط به دنبال جلب رضایت دیگران هستند زیرا می ترسند مورد بیمهری یا رها شدن قرار بگیرند. این افراد بر این باورند که دیگران تنها در صورت انجام کارهای پسندیده آنها در کنار آنها خواهند ماند و آنها را دوست خواهند داشت. بنابراین، برای اینکه احساس امنیت کنند و مطمئن شوند که دوست داشته میشوند، تبدیل به رباتی میشوند که به دستورات گوش میدهد.
3. کمال گرایی
کمال گرایی باعث میشود برخی افراد بخواهند همه چیز بینقص باشد، بنابراین حتی کوچکترین نظر منفی در مورد کار خود را نمیپذیرند و میخواهند همه مخاطبان را راضی کنند.
4. تجربیات تلخ گذشته
شاید تجربیات تلخی که در گذشته باعث آزار افراد شده است باعث شود دائماً به دنبال جلب رضایت دیگران باشند. به عنوان مثال، اگر فردی در گذشته به دلیل اظهار نظر شخصی خود با توهینهای شدید مواجه شده باشد، زمانی که بعداً در یک گروه قرار میگیرد، ممکن است سعی کند نظر دیگران را جلب کند و نظر شخصی خود را بیان نکند.
موانع و چالشها در برآورده کردن خواستهها:
دربرخی مواقع از زمانی که فرد تواناییهای خود را درک کند، سعی میکند به همه بگوید که توانمند است. اما متوجه میشود که پیشرفت و برآورده کردن خواستهها با چالشهایی همراه است. برخی از موانع عبارتند از:
نا اطمینانی دیگران: در بسیاری از موارد، اطرافیان نمیتوانند به واقعیت تواناییهای فرد اعتماد کنند و این باعث میشود که تلاشهای فرد به سمت برآورده کردن خواستهها بینتیجه بماند.
نبود پشتوانههای لازم: فرد برای رسیدن به برخی از خواستهها، نیاز به پشتوانههایی مانند منابع مالی، آموزش یا ارتباطات قوی دارد. بدون دسترسی به این پشتوانهها، تلاشها معمولاً بینتیجه میماند.
تاثیر رضایت دیگران بر روی خود:
فرد در طول سالها، متوجه میشود که توانایی بدست آوردن رضایت دیگران، تاثیر قوی بر روی اعتماد به نفس و رشد شخصیاش دارد. فرد با خود میگوید شاید هرگز نتواند به طور کامل رضایت دیگران را به دست آورد و این باعث میشود که در خود دچار شک و تردید شود. این شک و تردید میتواند مانع پیشرفت و تلاش بیشتر شود و به تدریج تمام انگیزه را از شخص گرفته و باعث ناکارآمدی او میشود.
رضایت دیگران در زندگی شخصی چه آثار مخربی دیگری دارد؟
تا این قسمت از مقاله خواندیم که جلب رضایت دیگران زمانی مشکل ساز میشود که باعث تنش شود و به دلیل مسائلی مانند اعتماد به نفس پایین یا ترس از دست دادن باشد.
به طور معمول، ما زمانی را صرف جلب رضایت دوستان و اعضای خانواده خود میکنیم و سعی میکنیم کارهایی را انجام دهیم که آنها دوست دارند، اما زمانی که فردی تمام وقت خود را صرف جلب رضایت دیگران میکند، با اثرات مخربی مواجه میشود که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
1. عصبانیت و ناامیدی
اگر فرد کاری را برای جلب رضایت دیگران انجام دهد، اما با اکراه، عصبانی و ناراضی خواهد بود. بعد از مدتی در یک چرخه ناسالم کمک به دیگران گیر خواهد کرد و احساس میکند که او برای آنها مزیت دارد و آنها او را اصلاً کمک نمیکنند. در نتیجه احساس ناامیدی و پشیمانی خواهد کرد.
2. اضطراب ناشی از جلب رضایت دیگران
تلاش بیش از حد برای جلب رضایت دیگران، منابع ذهنی و جسمی را هدر میدهد. وقتی فرد بخواهد همه را راضی کند، مضطرب میشود و مدام میترسد مبادا کسی از او راضی نباشد! این اضطراب برای سلامتی بسیار مضر است.
جالب است بدانید کمک به دیگران یکی از راههای کاهش استرس است، اما وقتی وارد یک محیط رقابتی میشوید و میخواهید تحت هر شرایطی همه را راضی کنید، وارد دور باطلی میشوید که فقط باعث افزایش اضطراب و تنش میشود.
3. ضعف اراده
اگر فرد تمام وقت و انرژی خود را صرف جلب رضایت دیگران کند، اراده کافی برای رسیدن به اهداف شخصی خود را نخواهد داشت. تحقیقات نشان میدهد که قدرت اراده و تصمیم گیری در انسان محدود است و مانند باتری خالی میشود! بنابراین، اگر این منابع را صرفاً برای جلب رضایت دیگران صرف کند، چیزی برای خود و اهدافش باقی نمیماند و آنها را رها خواهد کرد .
4. دور شدن از شخص واقعی
افرادی که به دنبال جلب رضایت دیگران هستند ممکن است هرگز آنچه را که خودشان ارائه میدهند را نشان ندهند. در نهایت هیچ کدام از اصالتشان باقی نمیماند و حتی خودشان را هم نمیشناسند.
5. تضعیف روابط
انجام کارهای خوب برای دیگران بعد از مدتی تبدیل به یک وظیفه میشود و هیچ کس اهمیت نمیدهد که فرد به آنها لطف میکند! اگر روزی تصمیم گرفتید که زیاد به تایید دیگران اهمیت ندهید، افرادی که تا به حال به دنبال آنها بودید ممکن است فکر کنند که شما خودخواه شدهاید و از شما دور میشوند. اما اگر از ابتدا خودتان را در اولویت قرار دهید، دیگران یاد میگیرند که ارزشهای شما را بشناسند و یک رابطه دو طرفه برای رضایت ایجاد میشود .
چگونه از جلب رضایت دیگران دست برداریم؟
استراتژیهایی وجود دارد که به شما کمک میکند بین مراقبت از دیگران بدون قربانی کردن خواستههای خود تعادل برقرار کنید. فراموش نکنید که دست کشیدن از جلب رضایت دیگران به معنای خودخواه بودن و کمک نکردن به آنها نیست. همه باید یاد بگیرند که خواستههای شخصی خود را با خواستههای عزیزان خود متعادل کنند.
راه حل هایی برای رهایی از عادت جلب رضایت دیگران عبارتند از:
خطوط قرمز و محدودیتهایی برای خود تعیین کنید و اجازه ندهید دیگران از آنها عبور کنند.
اگر کسی درخواستی فراتر از توانایی شما کرد، نه بگویید. اگر برایتان سخت است، از موقعیتهای سادهتر مانند نه گفتن در پیامک شروع کنید و به تدریج میتوانید شخصاً نه بگویید.
با گذشت زمان، به خود و اطرافیانتان بیاموزید که چه علایقی دارید و در مورد کارهایی که برای آنها انجام میدهید چه فکری میکنید. به آنها اجازه دهید بفهمند که چرا گاهی اوقات از پذیرش برخی کارها خودداری میکنید.
همیشه برنامه و اولویتهای خود را تعیین کنید و آنها را برای دیگران به خطر نیندازید.
حتی اگر میخواهید به درخواستی بله بگویید، بگویید برای فکر کردن به زمان نیاز دارید. با این کار به مردم نشان میدهید که خودتان برنامههایی داشتهاید، اما برای کمک به آنها تغییراتی در برنامههای خود ایجاد کردهاید.
اگر در روابط همیشه بخشنده هستید و هرگز گیرنده نیستید، از راضی کردن دیگران دست بردارید. یک رابطه سالم یک مبادله نیست، بلکه باید به نفع هر دو طرف باشد.
بدون بهانه نه بگویید. لازم نیست برای دیگران بهانه بیاورید.
هر زمان که دوست داشتید به دیگران کمک کنید، نه هر زمان که آنها مشخص کردند.
تصمیم خود را بگیرید و صحبت کنید.
تغییر در نگرش و نکات کلیدی:
تجربههای سالها نشان داده است که برای برآورده کردن خواستهها و به دست آوردن رضایت دیگران، نیاز به تغییر در نگرش و اعمال تاکتیکهای متفاوت داریم. در اینجا چند نکته کلیدی را بررسی میکنیم:
تمرکز بر خود: باید شخص توجه خود را از رضایت دیگران به خودش معطوف کند و به خواستهها و اهداف خود پایبند باشد. این اهداف باید مبتنی بر شغف و استعدادهای واقعی فرد باشند.
ارتباط با افراد موفق: فرد میتواند از تجربه و مشاوره افرادی که در زمینههای مربوطه موفقیتهای بزرگی کسب کردهاند، بهرهبرداری کند. این افراد میتوانند راهنماییهای ارزشمندی ارائه دهند و باعث رشد و پیشرفت شوند.
تلاش مداوم: شخص باید تلاش را ادامه دهد و از پیشرفتهای کوچک هم خرسند باشد. در هر مرحله، باید به خودش اعتماد کند و برای بهتر شدن تلاش کند.
در ادامه، مطالبی را که مراجعین برای این موضوع یعنی در پی "برآورده کردن خواستهها و بدست آوردن رضایت دیگران" بیان کردهاند بررسی میکنیم:
"از زمانی که به این دنیا آمدهام، سعی کردهام تواناییها و استعدادهایم را به دیگران نشان دهم. هرگز تسلیم نشدم و در طول سالها، برای اثبات خودم تلاش کردم. با این حال، همیشه متوجه شدم که بدون در نظر گرفتن ارزش و تلاشم، رضایت دیگران را نمیتوانم به دست آورم"
سخن پایانی
تلاش برای جلب رضایت دیگران کاری است که اکثر ما هر روز انجام میدهیم. اما برخی افراد فقط به فکر رضایت دیگران هستند و خود را فدای آنها میکنند. این رفتار اشتباه است و در صورت عدم اصلاح، چالشهای شخصی زیادی برای فرد ایجاد میکند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بیش از حد به نظر دیگران اهمیت میدهید، با راهکارهای ارائه شده در این مقاله میتوانید این ضعف را کم کم برطرف کنید.
(0) دیدگاه
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه در وبلاگ