شخصیت کنترلگر
در این مقاله به بررسی ویژگیهای شخصیت کنترلگر ، دلیل شکلگیریشان، و راهکارهای مبارزه با این مسئله خواهیم پرداخت.
تصور کنید که در طول فعالیتهای روزانه و زندگی، همیشه فردی در کنار شما باشد و در هر موقعیتی نظرات و توصیههای خود را به شما اعمال کند. این فرد به طور مداوم اشکالات شما را مورد انتقاد قرار دهد و حتی در امور شخصی شما دخالت کند. آیا میتوانید در چنین شرایطی زندگی کنید؟ یا آیا این امکان وجود دارد که به سمت رشد و پیشرفت حرکت کنید؟ برخی افراد ویژگیهای خاصی دارند که منجر به تعریف آنها به عنوان افرادی با شخصیت کنترلگر میشود. افرادی که این نوع شخصیت را دارند، معمولاً برقراری رابطه عاطفی یا زناشویی با آنها به چالش کشیده میشود. در این مقاله، ما از سایت دکتر فاطمه علیزادگانی قصد داریم شما را با مفهوم کنترلگری و نقش آن در زندگی آشنا کنیم. اگر تمایل دارید تا بیشتر اطلاعات درباره این موضوع را به دست آورید، به ما بپیوندید و ادامه مطلب را همراه با ما بخوانید.
از نقش کنترلگری و حق به جانب شدن بیا بیرون ، می دانید چرا امروزه، صمیمیت افراد کمتر و رابطه سردتر و ناکامی ها و رها شدگی ها افزایش یافته است ؟
دنبال پاسخ و زیاد توضیح خواستن و زیاد سوالکردن هستیم .این کار آدمها را مجبور به دفاع از خودشان کردن، یکی از مهمترین علتهای کم رنگ شدن صمیمیت است.
صحبت کردن در رابطه برای حل مشکل با مدام توضیح خواستن و ایراد گرفتن فرق دارد می دانید چرا؟ صحبت کردن برای حل مشکل در مورد تعارضات و رفتارهایی هست که در رابطه به وجود آمده است و از ویژگیهای شخصیتی فرد نیست. ما نمیتوانیم با مدام توضیح خواستن، شخصیت و ویژگی های فردی را تغییر دهیم. ما از کودکی یاد گرفته ایم هر کار اشتباه افراد را به شخصیت انها نسبت می دهیم. این جملات برایمان خیلی آشناست:
استفاده از ضمیر » تو» برای صحبت کردنمان و مقصر دانستن که از همان ابتدا یک پاسخ تهاجمی و انتقادی را بر فرار می کنیم.جرا که افراد فکر می کنند مورد بازخواست و قضاوت وکنترل قرار گرفته اند.
تو چرا دیر جواب میدهی؟
تو چرا زیاد بامن مهمونی نمیای؟
تو چرا میری تو خودت حرف نمیزنی؟
تو چرا حواست نبود به من؟
تو چرا اینطوری حرف میزنی؟
تو چرا ...
این سوالات را از خودتان بپرسید چه پاسخ و احساسی داربد؟
حواسمان باشد که آیا سوالهای ما تخریب ویژگیهای فردی و شخصیت طرف مقابلمان است یا در راستای ترمیم مشکل؟
اگر در راستای ترمیمِ مشکل است بهتر است شکلِ آن توضیح خواستن و سوالی نباشد و اگر مربوط به ویژگیهای فردی طرف است باید از خودمان سوال کنیم که چرا با وجود دیدنِ این ویژگیها، اصرار به تغییر طرف و از همه مهمتر اصرار به ماندن در رابطه داریم؟
آدم پر توقع و حساسی هستید؟
اگر زیاد توضیح می خواهیم، باید بدانیم که آدم حساس و پرتوقعی هستیم و این به آن معناست که تحملمان در پذیرش تفاوتها کم است و مانند کودکان دوست داریم آدمها در رابطهها شبیه به آنچه "ما" می خواهیم رفتار کنند. در غیر اینصورت عصبانی می شویم و سعی در کنترل و تغییر رفتارهایشان داریم و این در دراز مدت رابطهی صمیمانه را یا تمام می کند یا تبدیل به رابطهی نامناسبی می کند. بادمان باشد با حرفها وکنایه هایمان افراد را به یاد خاطرات و تلخی های گذسته اشان نیندازیم!!
چه وقت مشکل در روابط ایجاد می شود؟
دوست دارید فقط وارد رابطه شوید یا ارتباط عمیق داشته باشید؟
وارد رابطهشدن و ماندن در یک رابطهی صمیمانه با هم بسیار متفاوتند. اگر احساس می کنید مدتهاست گفتگوهایتان سوال و جوابی شدهاست و اگر احساس می کنید گفتگوها در طرف مقابلتان احساس فشار برای توضیح و توجیه خودش ایجاد می کند، یعنی رابطهتان دچار مشکلی جدی شده است.
تا صمیمیت غیر قابل برگشت نشده، از نقش کودکِ پرسشگر و کنترلگر بیرون بیایید و اجازه دهید دوباره پذیرش و مهر به رابطه برگردد.
برای کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص بهتر است بهترین روانشناسان متخصص در این زمینه را پیدا کرده و از آنها کمک بگیرید. پرسش از افراد باتجربه در این زمینه، شما را برای یک انتخاب درست و موفق بسیار کمک میکند.
این نکته را در نظر بگیرید، فقط کلینیکهای روانشناسی و درمانگرانی را انتخاب کنید که نام و نشانی روشن و مشخصی دارند و امکان بررسی و مطالعه رزومه و سوابق کاری آنها وجود دارد.
خانم دکتر فاطمه علیزادگانی با دارا بودن تخصص و دانش مرتبط، همچنین تجربه بالای 30 ساله، از درمانگران متخصصی است که آماده ارائه خدمات مشاوره و روان درمانی به شماست. برای دیدن رزومه دکتر فاطمه علیزادگانی روی نام ایشان کلیک کنید.
از طریق تماس با شمارههای زیر، میتوانید برای رزرو وقت مشاوره خود اقدام کنید:
رزرو تلفنی وقت مشاوره : 09100048704
رزرو تلفنی وقت مشاوره : 09023232722
(0) دیدگاه
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه در وبلاگ