دوره نوجوانی و ویژگیهای تفکرات در این دوره
در دوره نوجوانی تفکرات نوجوان ویژگیهایی دارد که در آینده او نقش بسزایی ایفا میکنند . اطرافیان با شناسایی این افکار و بررسی و تحقیق میتوانند او را در این برهه زمانی حساس کمک کنند .
نوجوانی ( به انگلیسی : ( youth چیست ؟
نوجوانی یک مرحله بحرانی در زندگی انسان است که شامل تغییرات فیزیکی ، عاطفی و اجتماعی گستردهای است . این دوران زمانی رخ میدهد که انسان از کودکی به بلوغ و بزرگسالی گام میگذارد . در طول نوجوانی ، جسم نوجوان تحت تأثیر هورمونها قرار میگیرد و تغییرات زیادی در رشد و توسعه جنسی ، اندازه و شکل بدن ، ویژگیهای صوتی و ویژگیهای ظاهری دیگر اتفاق میافتد . به علاوه ، در زمینه روانشناختی ، نوجوانان با تغییرات هویتی ، خودآگاهی ، تفکر انتزاعی ، تجربه احساسات شدید و مسائل هویتی مواجه میشوند . از نظر اجتماعی نیز، نوجوانی با تغییرات در روابط دوستانه ، خانوادگی و اجتماعی همراه است . این دوران به طور کلی به عنوان یک مرحله تکاملی و مهم در زندگی انسان شناخته میشود که تأثیرات آن برای سالهای بعدی زندگی بسیار حائز اهمیت است .
دوران نوجوانی و تفکرات خاص آن
دوره نوجوانی با تفکرات خاص همواره با چالشهایی همراه است که نباید از کنار آنها به راحتی عبور کرد . تفکرات نوجوان در آینده او نقش بسزایی ایفا میکنند . اطرافیان با شناسایی این افکار و بررسی و تحقیق میتوانند او را در این برهه زمانی حساس کمک کنند .
5 ویژگی اساسی تفکر در دوره نوجوانی
دانیل کیتینگ (1980) در پژوهشهای خود پنج ویژگی مهم تفکرات در دوران نوجوانی چنین بیان میکند :
الف :
تفکر درباره ممکنات : بر خلاف دوره دبستان که کودک بر اساس مشاهدات خود رفتار میکند ، نوجوانان به آنچه در ذهن دارد و بطور مستقیم در معرض دید نیست فکر میکند .
ب :
تفکر آینده جو و آینده نگر : نوجوانی دورهای است که فرد مدام در آینده و اینکه چهکاره خواهد شد و چه میشود فکر میکند .
ج :
تفکر با فرضیهها : نوجوان ، در این دوران در مورد هر مسئلهای به آزمودن فرضیات میپردازد . او غالبا در رویا پردازی و خیالبافی است .
د :
اندیشیدن به تفکر : در دوره نوجوانی ، تفکر نوجوان بیشتر در زمینه فراشناخت است که پیچیدگی بیشتری دارد . در این دوران ، نوجوان می تواند هر قانونی را که دوست دارد از قوانین دیگر جدا کند . او مدام در این فکر است که افکار ونظرات او با دیگران متفاوت است و او بهتر میداند .
هـ :
تفکر خارج از قوانین و مسائل جامعه : نوجوانان تلاش میکنند هر مسئلهای را با اندیشه خود محک بزنند . اخلاقیات ، ارزشها ، مسائل خانواده و هر آنچه بزرگان میگویند را با تعارضات و ایده آلهای خود مقایسه مینمایند و در مقابله با آنها بر میخیزند . نوجوان هر آنچه را که نظرش درست است انجام میدهد .
تفاوتهای فردی در رشد شناختی :
سطوح تفکرات در نوجوانان در هر کشور براساس سنتها و قوانین آن جامعه متغییر خواهد بود . جوانان در طبقه متوسط آمریکایی در بیشتر فعالیتهای روزمره خود از سطوح بالای تفکر صوری استفاده نمیکنند . در فرهنگهای غیرغربی این موارد از آمریکایی ها کمتر است . پیاژه در این زمینه معتقد است افراد جوان و بزرگتر معمولا در سن 15 سالگی و حداکثر تا 20 سالگی به درجهای از تفکر «عملیات صوری» میرسند ، لیکن استفاده از تفکرات صوری بیشتر در زمینه کارها و فعالیتهای مورد علاقه آنهاست .
خطرات رشد شناختی در نوجوانان :
این مرحله از تفکر نوجوان با خطرات و هیجانات شدیدی همراه است . در مقایسه با کودکان در دوره دبستان که از والدین تبعیت میکنند ، نوجوان همواره در تقابل با والدین و جامعه و مرتب در حال ایراد گرفتن از همه چیز است .
تفکر ایده آلگرای نوجوان که ریشه در عدم تکامل رشد شناختی او و رسیدن به تفکر انتزاعی دارد ، موجب شکاف عمیقی بین واقعیتهای زندگی و ایده آلهای افکار او خواهد شد . این تفکرات که احساسات منفی را در او ایجاد میکند او را در مقابل والدین و مدرسه و جامعه نیز قرارمیدهد و به هنگام مخالفت با او ، به پرخاشگری و بی نظمی در جامعه میپردازد .
دوره نوجوانی و مشکلات آن
نوجوانی به عنوان یکی از مراحل حیاتی زندگی انسان ، همواره مورد توجه و بحث قرار گرفته است . این دوره پر از تغییرات فیزیولوژیک ، شخصیتی و اجتماعی است که میتواند منجر به بروز مشکلاتی برای نوجوانان شود . در این بخش به بررسی دوره نوجوانی و مشکلاتی که در این مرحله ممکن است به وجود آید ، میپردازیم .
تغییرات بدن و فیزیولوژیک: یکی از ویژگیهای بارز دوره نوجوانی ، تغییرات فیزیولوژیکی است که در بدن نوجوانان رخ میدهد . رشد سریع ، تغییرات در شکل بدن ، بروز نیازهای جنسی و تغییرات هورمونی از جمله این تغییرات میباشند. این تغییرات میتوانند بر روی روحیه و روابط اجتماعی نوجوان تأثیرگذار باشند و در برخی مواقع مشکلات را به همراه داشته باشند .
شخصیت و تمایلات: در دوره نوجوانی ، شخصیت نوجوان در حال شکلگیری است و او تمایلات و علایق جدیدی تجربه میکند. نوجوانان در این دوره از طریق آزمون و خطا، هویت و شخصیت خود را تعریف میکنند. اما این فرآیند ممکن است با چالشها و مشکلاتی همراه باشد، مانند عدم پذیرش اجتماعی، کمبود اعتماد به نفس یا تضاد در تمایلات شخصیتی .
روابط خانوادگی: دوره نوجوانی ممکن است با تغییرات نسبتاً پیچیده در روابط خانوادگی همراه باشد. نوجوانان در تلاشند تا استقلال خود را از خانواده بیابند و به اندازه کافی مستقل شوند. این موضوع میتواند منجر به تنشها و درگیریها درون خانواده شود و برای نوجوانان و والدینشان چالشهایی را ایجاد کند .
روابط همسالان و اجتماعی: نوجوانان در این دوره، در تلاشند تا روابط دوستانه قوی برقرار کنند و در جامعه محبوبیت یابند . اما این فرآیند ممکن است با فشارهای اجتماعی ، تنفر همسالان و مشکلات دیگر همراه باشد. همچنین، فضای مجازی و وجود رسانههای اجتماعی ، میتوانند مشکلات اضافی را برای نوجوانان به ارمغان بیاورند .
دوره نوجوانی یک دوره پر از تغییرات است که میتواند مشکلات متعددی برای نوجوانان به همراه داشته باشد . تغییرات فیزیولوژیک ، شخصیتی و اجتماعی ، روابط خانوادگی و روابط همسالان ، همگی به تشدید آن مشکلات کمک میکنند . با ارائه حمایت و راهنمایی مناسب ، میتوان مشکلات نوجوانان را کاهش داد و آنها را در این دوره حساس یاری داد .
چالشهای دوران نوجوانی و نحوه صحیح برخورد والدین
نوجوانی دورانی است که با تغییرات زیادی در جسمی و روحی همراه است . در این دوران ، نوجوانان با مشکلات و چالشهایی روبرو میشوند که ممکن است برای خود و والدینشان مشکلاتی را ایجاد کنند . به همین دلیل ، تربیت والدین در نوجوانی بسیار مهم است تا این چالشها به بهترین شکل مدیریت شوند و نوجوانان بتوانند با موفقیت از این دوران گذر کنند .
در ادامه ، چند توصیه تربیتی برای والدین در نوجوانی بیان میشود که میتواند به آنها در برخورد صحیح با نوجوانان کمک کند .
اولین توصیه این است که والدین باید توجه کنند که نوجوانان به دنبال استقلال و خودآگاهی هستند . آنها در حال کشف هویت خود هستند و احساس میکنند که نیاز به مستقل شدن دارند . والدین باید این نیاز را به خوبی درک کرده و فضای مناسبی را برای نوجوانان فراهم کنند تا خودشان را بیان کنند و تصمیمهایشان را بگیرند . در عین حال ، والدین باید مرزها را مشخص کنند و به نوجوانان آموزش دهند که با مسئولیتپذیری و احترام به دیگران ، به صورت مستقل عمل کنند .
دومین توصیه این است که والدین باید برخورد صحیحی با نوجوانان داشته باشند . این برخورد باید مبتنی بر احترام ، صبر و تفهیم باشد . والدین باید به نوجوانان فضایی ایجاد کنند تا احساس امنیت و اعتماد بنفس کنند . برای مواجهه با مشکلات و چالشهایی که نوجوانان دارند ، والدین باید به آنها گوش دهند و تا حد امکان به آنها کمک کنند تا راهحلهای خود را پیدا کنند . برخورد با احترام والدین به نوجوانان ، احساس ارزشمندی را در آنها ایجاد میکند و زمینهای را برای برقراری ارتباط باز و سالم فراهم میکند .
همچنین ، والدین باید آگاه باشند که نوجوانی همراه با مشکلاتی نظیر اضطراب ، افسردگی و مشکلات رفتاری است . والدین باید در صورت مشاهده این مشکلات در فرزندانشان ، به آنها کمک کنند و در صورت لزوم ، به متخصصان مشاوره روانشناختی مراجعه کنند . در این راستا ، ارائه اطلاعات صحیح و قابل فهم درباره سلامت روانی به نوجوانان و آموزش راههای مدیریت استرس و احساسات برای آنها بسیار مهم است .
در نهایت ، والدین باید به نوجوانان خود نشان دهند که همیشه حاضرند به آنها کمک کنند و در کنارشان هستند . این نوع برخورد باعث ایجاد اعتماد و ارتباط نزدیکتر با نوجوانان میشود و آنها را تشویق میکند تا در مواجهه با مشکلات و چالشها به والدین خود اعتماد کنند .
در این مقاله ، به برخورد صحیح والدین با نوجوان ، مشکلات والدین با نوجوانان و نوع برخورد والدین با نوجوان و راهگشایی برای مشکلات نوجوان پرداخته شد . این توصیهها و راهنماییها میتوانند والدین را در فرایند تربیت نوجوانان به بهترین شکل یاری کنند و زمینهای را برای رشد سالم و تعامل مثبت با نوجوانان فراهم کنند .
(0) دیدگاه
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه در وبلاگ